Kennismaken met de VS - Wlmington - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu Kennismaken met de VS - Wlmington - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu

Kennismaken met de VS - Wlmington

Door: Wiarda

Blijf op de hoogte en volg Wiarda

03 November 2018 | Verenigde Staten, Wilmington

Gisteren hadden een fijne en gezellige dag samen. Petra en Patrick lieten me hun huis zien dat ze sinds ze hier 1.5 jaar geleden kwamen wonen zelf helemaal verbouwd en ingericht hebben. Patrick is architect en daarnaast maken zijn handen wat zijn ogen zien. Zo vond hij het zonde om het mahonie uit de oude keuken weg te gooien, dus maakte hij er andere dingen van zoals boekenplanken en betimmerde hij zijn werkruimte ermee. Petra liet me ook de tuin en de moestuin zien.

Het arboretum met kunst was leuk maar toch wat kleiner als wat we er van verwacht hadden. En verder is de schade van orkaan Florence echt nog zichtbaar, ook in het arboretum: een stuk van het arboretum lag brak en het was er modderig. Daarnaast zien we ook heel veel grote bergen met hout langs de weg: allemaal bomen die omgewaaid zijn en verzaagd zijn. Later wordt dit hout versnipperd.

De Japanse tuin was erg mooi: stapstenen, grint en azalea's. Een mooi theehuisje. (foto) De natuur is ook hier over haar hoogtepunt heen door de herfst. Er bloeien nog veel azalea's, waarschijnlijk door de stress van Florence. Camelia's groeien hier ook gewoon buiten en staan in knop (er is zelfs een camelia-club) In het arboretum stond ook een groenblijvende eik, live oak. Deze eiken komen hier heel veel voor en blijven in de winter groen. Ze komen langs een groot deel van de zuid-oostelijke kust voor tussen Virginia en Florida. In deze bomen groeien hele grote en lange tillandsia's (spaans mos) Het is een prachtig gezicht! (foto)

Na het arboretum liepen we nog even naar een educatie-centrum in waar je allerlei info kunt vinden over tuinieren. Maar je kunt er ook bodemmonsters inleveren die zij in het herfst-seizoen gratis voor je analyseren. De man die er werkte vertelde vol passie over tuinieren en de uitdagingen waar tuiniers hier voor staan. Het is ook echt wel anders dan in Nederland: allerlei hardnekkige soorten onkruid die door het warme en zachte klimaat zeer moeilijk onder controle te houden zijn. En daarnaast informeert het centrum bewoners ook over nadere zaken, zoals nieuwe slangen-soorten die gesignaleerd zijn (foto)

Verder heb ik al wat mooie aparte dieren gezien: de grote Amerikaanse helmspecht, een blauwe lijster en grondeekhoorns. Die laatste komen zoveel voor dat het bijna een plaag is. Ik zie ze in de ochtend vanuit mijn slaapkamerraam. Altijd leuk om op vakantie een lijstje te maken van de dieren die je ziet. In Zweden deden we het ook en kwamen we tot een hele lijst waarop ook otters en kraanvogels te vinden waren.

We dronken koffie aan de zee. (foto) Geen mooi weer gisteren: warm, soms zon en plensbuien. Erg vochtig en benauwd. Vandaag lijkt het beter te worden. We zullen zien. Het is hier nog vroeg nu. Maar mijn jetlag maakt dat ik vroeg wakker ben. Dat is niet erg want ik heb heel goed geslapen en lang geslapen ook omdat ik vroeg in bed lag. En zo had ik tijd om weer even een blogje voor jullie te schrijven.

  • 03 November 2018 - 09:32

    Tien:

    Hopen dat weer wat op klaart..... Is amerikaans eten lekker?

  • 03 November 2018 - 10:08

    Papa & Mama:

    Lieve Wiarda,met interesse je bericht gelezen,een arboretum is dus zeer de moeite waard om te wandelen en naar van alles te kijken.Zo'n info centrum zou wat voor papa zijn! Eekhoorns zijn bijna altijd een plaag,maar ja die tengere rappe lijfjes met zo'n mooie staart,daar val je voor,niet voeren!Vochtig warm is niet altijd fijn,hier ietsie pietsie nachtvorst en een zon aan heldere hemel.Vanavond maar eens boerenkool van martien eten,hopelijk smaakt het jou daar ook goed.Fijne dag en liefs van papa& mama.

  • 04 November 2018 - 05:04

    Suzanne Rambags:

    Lieve Wipa.

    Ziet er nu al indrukwekkend uit! Mooie natuur, slangen en prachtige plantensoorten. Natuurgeweld zoals een orkaan laat diepe sporen achter in het hele landschap en ook al zijn ze in verschillende gebieden in de wereld daar meer bekend mee, lijkt me dat toch wel confronterend. Daarnaast ben je al heerlijk aan het genieten van koffie en een vliegerfeest op het strand: wat een mooi weer!

    Geniet van deze bijzondere reis en ervaring samen met Petra en Patrick. En ben nu al benieuwd naar je nieuwe verhalen. Hier is vanochtend vrieskou aan de grond. Ga me dik inpakken voor roeien zo.

    Spreek je later,

    Liefs SuRa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiarda

Ik ben ZPP-er en werk als (interim)manager, onderzoeker en probleemoplosser in de zorg, sociaal domein en profit sector. Naast mijn werk hou ik van lezen, muziek, films, reizen en ik ben hobby-imker.

Actief sinds 27 Aug. 2018
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 4529

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Londen (VK)

01 November 2018 - 11 November 2018

Wilmington (NC) in de V.S.

Landen bezocht: