Vliegerfeest en een streek-lunch - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu Vliegerfeest en een streek-lunch - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu

Vliegerfeest en een streek-lunch

Door: Wiarda

Blijf op de hoogte en volg Wiarda

04 November 2018 | Verenigde Staten, Wilmington

Na een rustige ochtend vertrokken we met de auto naar het strand voor een vliegerfeest! Het was heerlijk weer: 21 graden, een wind en onbewolkt. Een perfecte vliegerdag! We reden naar Fort Fisher en we konden nog net een parkeerplek voor de auto vinden. Wat nog leuk is om te vertellen is dat het in Amerika niet verplicht is om een kenteken aan de voorzijde van de auto te hebben. Dus je ziet heel veel auto met alleen een kenteken aan de achterkant. En aan de kentekenplaat kun je zien uit welke staat de auto komt. Dat is ook leuk!

We wandelden langs het strand en genoten al die bijzondere vliegers! Er was een vlieger in de vorm van een duiker en door de wind leek het alsof hij zwom. Er was een vlieger in de vorm van een alien die op een ufo vloog. En wat dacht je van een zwerm kleine vliegertjes die zwaluwen voorstelden? (foto's) Het was een gemoedelijke sfeer. De grote vliegers zoals die van een walvis-haai werden gewoon aan de trekhaak van de auto vastgemaakt. Ik zag voor het eerst pelikanen vliegen! Grote vogels hoor!



Dit strand bij Fort Fisher is ook broedgebied voor zeeschildpadden. Als vrijwilliger kun je dan nachten doorbrengen op het strand om de eieren die door moeder-schildpad begraven zijn, te bewaken. Maar het broedseizoen is nu voorbij. Het broeden en bewaken is altijd in augustus.

We kletsen en wandelden en zochten naar schelpen. Ik heb een paar hele mooie gevonden. Voor de lunch liepen we terug naar de auto en reden naar Carolina Beach (zie ook kaartje) Petra wist een leuk visrestaurant-diner waar ze goede dingen over had gehoord. We kregen onze plaats (altijd even wachten en niet zomaar ergens gaan zitten!) bij het raam en een enorme menu-kaart. Zoveel keus (foto). Ik koos voor de crab-cakes, friet, cole-slaw en hushpuppies. Crab-cakes en hushpuppies zijn traditioneel voor deze streek. We zijn hier in een van de zuidelijke staten en daar heb je andere gerechten dan in de noordelijke staten. Het klimaat is natuurlijk ook anders. En Wilmington ligt aan zee, dus veel vis en schaal- en schelpdieren. Ik moet voorzichitg zijn met die laatste vanwege mijn allergie voor huismijt (dit kan een kruisreactie geven) maar aangezien het hier nog zomers is en droog weer, is er weinig huismijt. Dus de crab-cakes durfde ik zeker aan.

Crab-cakes zijn burgers die van krab-vlees zijn gemaakt. In vervolgens geroosterd. Hushpuppies zijn balletjes die maismeel, tarwemeel, boter en karnemelk zijn gemaakt. Er wordt vaak ook boter bij gegeten. Cole-slaw is een beetje Nederlands omdat de Nederlandse kolonisten dit in de 17e eeuw in de VS hebben geintroduceerd. Op de foto kun je mijn bord zien.

Standaard staan er sauzen op tafel, zoals ketchup maar ook een soort ravigotte-saus en een soort joppie-saus. Allemaal in knijpflessen. Vervolgens komen alle frisdranken in XL formaat en wordt er telkens ge-'refilled' tot dat je zegt dat dat je echt niet meer hoeft. Dat gebeurde zo snel dat ik het gisteren niet eens echt in de gaten had.

De lunch was heerlijk! Wat een heerlijke crab-cakes. Ik had nog nooit krab gegeten. En de hushpuppies waren ook lekker. Nieuwe smaken proeven, wat een belevenis! Ik kon het alleen niet op want het was echt veel. Maar wel heerlijk, eenvoudig en goed eten.

Vervolgens afrekenen aan de counter en fooi geven. Want de lonen zijn hier lager dan in Europa. Petra hielp me even om het juiste bedrag te berekenen. 18-20 % van de rekening. Geef je minder, dan vinden mensen je enigzins 'rude' (onbeschoft)

Daarna hebben we nog een ommetje gemaakt over de boardwalk van het strand en hebben we geschommeld op grote schommels. Heerlijk bijkletsen, gezelligheid en voor mij ook heel veel nieuwe dingen ontdekken en meemaken.

Kortom: een heerlijke dag!

  • 04 November 2018 - 16:06

    Mariet Van Duivenboden :

    Wat een mooie verhalen Wiarda! Leuk om te horen hoe het er in de States aan toe gaat. Geniet ervan Wiarda!

  • 05 November 2018 - 11:13

    Papa & Mama:

    Lieve Wiarda,alweer een dag voor jou met heel veel nieuwe dingen!eetcultuur is vaak heel anders dan wij gewend zijn,zoveel vissoorten,mmm.....ontzettend leuk dat je er de tijd voor neemt om zo uitgebreid te schrijven,voor je zelf ook,kun je later nog eens nalezen.Hou de tijd maar een beetje vast anders is het zo voorbij.hier is de middag alweer halverwege,vanavond naar de film,over de eerste vrouwelijke dirigent,dat lukte maar moeilijk in de mannenwereld van de jaren 20/30 van de vorige eeuw.Fijne dag,liefs papa & mama.

  • 06 November 2018 - 12:52

    R.panman:

    Lieve schat wat een heerlijke verhalen stuur jij ons .Ik lees ze met heel veel plezier net als altijd zoals in columbia toendertijd .DIE VLIEGERS ALS ZWALUW vind ik het leukst ik heb vorige weelk bij conrad gekocht en nu krijg ik steeds op deze site hun reclane tijdens het typen. Dat vind ik niet leuk .Volgens mij heb je daareen heerlijke tijd. Het eten leek mij lekker .Wat een temp. daar heerlijk wat voor mij.Kun je merken dat je in een zuidelijke staat bent? Vroeger wel. Kus veel plezier met je oude vrienden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiarda

Ik ben ZPP-er en werk als (interim)manager, onderzoeker en probleemoplosser in de zorg, sociaal domein en profit sector. Naast mijn werk hou ik van lezen, muziek, films, reizen en ik ben hobby-imker.

Actief sinds 27 Aug. 2018
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 4531

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Londen (VK)

01 November 2018 - 11 November 2018

Wilmington (NC) in de V.S.

Landen bezocht: