Verwondering - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu Verwondering - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Wiarda Panman - WaarBenJij.nu

Verwondering

Door: Wiarda

Blijf op de hoogte en volg Wiarda

06 November 2018 | Verenigde Staten, Wilmington

Als je zoals ik voor de eerste keer in de VS bent, dan is er veel om je over te verwonderen. Ik heb de afgelopen dagen wat foto's gemaakt van de momenten of dingen die me verwonderden. Er zijn ook dingen die Petra al heel gewoon vindt, maar waar ook zij zich bij nader inzien over verwondert. Of herinnerde dat zij zich er vroeger over verwonderde.

We hebben de afgelopen dagen veel gewone gezellige dingen gedaan samen. Zoals pizza halen (omdat de keuken verbouwd wordt) of lunchen, zoals jullie in mijn vorige verslag lazen. We kijken ook om ons heen en zien dan de verschillen met ons kikkelandje. Koffie drinken als we zin hebben. Kletsen. Want dat zijn dingen die Petra soms mist.

Ik heb ook foto's erbij gehangen die horen bij mijn verwondermomenten.

1. E(lection)-day Vandaag zijn er verkiezingen in Amerika. Niet alleen voor het Congres maar ook voor de gemeente, oa voor de directie van de gemeentelijke scholen (schoolboard) Wat heel opvallend is, is dat de ze hier in Amerika niet de verkiezingsposters op plakken op grote borden, zoals in NL. Maar dat de bordjes langs de weg staan. Zodat je ze bij kruispunten met stoplichten de tijd hebt om te lezen. Soms heel veel bij elkaar. Ook van 1 persoon soms 5-6 bordjes bij elkaar.

2. De kentekenplaten
Zoals ik al vertelde is het niet verplicht in Amerika om aan de voorkant een kentekenplaat te hebben. Het ziet er vreemd uit.

3. Gekke voertuigen
Soms kom je gekke voertuigen tegen zoals op de foto een auto waar een ezel op gemonteerd is. Er zat vanwege Halloween ook een geraamte op de achterbank. De auto was de mascotte van een taco-afhaal

4. de kerstafdeling van een warenhuis
Omdat hier geen sinterklaas gevierd wordt, is de kersttijd al enigzinds begonnen. We waren gisteren bij Kohl's, een groot warenhuis voor m.n. textiel en kleding. Hier is het al volop kerst. Petra vertelde dat sommigen hun hele huis 'kerst'-en. Dan moeten de kussens van de bank in kerst-stjil maar ook het douchegordijn. Ook pyamabroeken en truien in kerststijl. Ik keek mijn ogen gisteren uit. Maar we hebben ook veel erom gelachen. Alles gaat ook in een boom: Lego poppetjes, grote kerstballen, hertjes, sneeuwpoppen. En hier in North Carolina sneeuwt het (bijna) nooit vanwege het subtropische klimaat. Grappig dus.

5. De afmeting van de pizza
Als de maat van de pizza in verhouding staat tot de verdeeldheid in dit land, dan kun je nagaan hoe groot een XL pizza hier is. Petra en ik haalden voor ons 3-en een pizza XL. We konden er met gemak met z'n drie-en van eten. Petra maakte een foto dat ik de pizza vasthoudt. Ging net met mijn armen

6. Vriendelijkheid
Door alle verhalen over het huidige politieke en sociale klimaat zou je bijna denken dat er geen normale mensen meer hier zijn. En dat het eng is om hier te zijn. Wij ontmoeten alleen maar prettige en fijne mensen. Soms in een winkel is het overdreven vriendelijk, nep haast. Maar veel vaker maken mensen een praatje. Ze horen ons praten en weten dat we buitenlanders zijn want zelfs Petra heeft na 20 jaar Amerika nog een accent. Dan maken de mensen een praatje en willen weten waar we vandaan komen omdat we een 'funny accent' hebben. Mensen vinden het geweldig leuk om te horen dat ik niet voor de grote ge-ijkte toeristenpleisters heb gekozen als een eerste bezoek naar Amerika. Maar je vriendin bezoeken, in North Carolina nota bene. Het zijn leuke gesprekken die vaak eindigen in amazing! Great! Heel grappig. Eigenlijk ook wel een beetje Brabants, dat gezellige kletsen met mensen die je niet kent.

7; de afmeting van de koelkast
De koelkasten zijn echt mega hier. Petra zegt een echte kast! 2 grote deuren met handvaten, een lade onderin. 4 planken. Je kunt er ijsblokjes mee maken. Je kunt water tappen. Je kunt voor meer dan een week voorraad koelhouden. Echt groot en breed.

PS: bedankt voor al jullie berichtjes onder mijn blogs! Ik lees ze met veel plezier!

  • 07 November 2018 - 07:52

    Annet En Ben Poldervaart:

    Hallo Wiarda. De rust is hier weer gekeerd sinds vorige week. Bedankt voor je leuke berichten over het gewone leven in Amerika. Er zullen ook gewone Amerikanen zijn als jij en ik. Maar hier hoor je natuurlijk vaak de extremen. Gisteren nog een item over e extreem christelijken in Amerika. Ja, en Kerst vieren kan ook heel extreem zijn. Wij hebben op vakantie een kerstwinkel gezien, die het hele jaar open zijn.In Amerika is alles groot. Opa en Oma waren in de jaren 80 ook in Amerika. En verwonderden zich ook al over de grote koelkasten. Zondag hebben wij een heel oud planetarium gezien. ongeveer 100 jaar oud. En helemaal gerestaureerd door enthousiastelingen. Ben heeft dit als kind ook gezien. En was toen vol verwondering. Toen waren er natuurlijk niet zoveel plaatjes van. gisteren een heel eind gefietst. Het was hier ongeveer 18 graden. En windstil. De kleuren van de bomen zijn zo mooi. Je blijft foto's maken. Maar die kan ik je niet laten zien. Of kan jet wel via de app. Hebben jullie ook herfstkleuren?. Geniet nog maar lekker. Veel liefs Annet en Ben.

  • 07 November 2018 - 08:59

    Papa & Mama:

    lieve Wiarda,met veel plezier je verhaal gelezen,meestal worden de dingen in de krant uitvergroot,goed dat je kunt ervaren dat het anders is,kan me voorstellen dat je je verbaasd over de grootte van bv de koelkast,wat een joekel! Maar ze denken wat groter dan wij.Over de vriendelijkheid hoor je wel vaker goede berichten.Leuk dat je er zo van geniet!Hier heerlijk herfstweer met veel zon!!Liefs papa & mama.

  • 08 November 2018 - 06:08

    Suzanne Rambags:

    Lieve Wipa,

    Ik heb mijn auto met ezel al uitgezocht! Zou ik zo in willen rijden. Verwondering is bij reizen het mooiste wat er is. Andere cultuur, mensen en gewoontes. Ik ben blij en tevens niet verbaasd te horen dat er uiteraard hele fijne mensen in Amerika wonen. Dit is een welkom tegenbericht bij de berichten die wij nu via het nieuws te horen krijgen over verdeeldheid tussen de Democraten (nu meerderheid in het Huis van Afgevaardigden) en de Republikeinen (meerderheid in de Senaat) en die niet samenwerken. Het kijken naar de speeches van Trump vergroot die verdeeldheid alleen maar. En dat is het nieuws en niet real life, waar grote groepen mensen wel fijn met elkaar leven gelukkig.

    Kerstmis is a big thing in Amerika en Canada. Dan gaan ze helemaal los. Irmin zou het graag een keer vieren in Amerika. Hij houdt van kerst en hoe meer lichten en versieringen hoe beter. Misschien moeten we hier gewoon ook helemaal los gaan.

    Die pizza, XXl: de porties zijn soms enorm en tegelijkertijd een leuke ervaring.

    Fijn om te horen dat je geniet en zoveel leuke dingen meemaakt. geniet nog met volle teugen samen met Petra!

    Liefs SuRa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiarda

Ik ben ZPP-er en werk als (interim)manager, onderzoeker en probleemoplosser in de zorg, sociaal domein en profit sector. Naast mijn werk hou ik van lezen, muziek, films, reizen en ik ben hobby-imker.

Actief sinds 27 Aug. 2018
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 4539

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Londen (VK)

01 November 2018 - 11 November 2018

Wilmington (NC) in de V.S.

Landen bezocht: